ÇOLÎG (BÎNGÖL) VE ŞEX SAÎD MEYDANI ÜZERÎNE

                                   NOSTALJÎ



"Her waş rıstım xu ser  û ben zergun... "

                                        Vate verinun

( Her ot kendi kökü üzerinde yeşerir... )

                                          Atasözü


Çoligin meddar-ı iftihar-ı Rençber Ezizin dediği gibi,


 benim sevdam


Dünyanın güneşten koptuğu gibi

Benim sevdam

Şeyh Said-i Kurdi'nin sevdasından kopmadır...

Vatan aşkıdır bu,

Özgür bir toplum olabilmenin sevdasıdır.

Benim sevdam kurdistandır."



-Çolig'de BDP meclis üyeleri önerge vererek şehirdeki mahalle ve caddelerdeki lüzumsuz,hiç bir anlam ifade etmeyen isimlerin değistirilmesini talep ettiler.
- Bu isimlere alternatif Çolig'in orjinal ve kırdki yer isimleri,Çolig'in ve Kürdlerin şehid din adamı,şehid şeyhi ve yiğit kahramanları'nın isimlerinin takılmasını bir listeyle önerdiler.

- Önerge görüşme sırasında AKP meclis üyeleri boykot ederken,  yeni Saadet partili eski AKP'li reis Serdar Atala'da yeni gelecek reis ve meclis üyleri baksın,diyerek ,

Kısaca önerge işleme konulmadan red edildi.

- BDP'li meclis üyeleri çok önemli bir adım atmışlardır.
- Ummarım bu adımın devamını, seçimi kazanarak taçlandırırlar.
- Çolig de her semtin,her meydanın,her mevki'nin,derenin,tepenin halk
  arasında kırdki/zazaki mutlaka orjınal bir  ismi vardır.
-Türk devleti veya rejimi bu isimleri asimle ederek türkçeleştirmiştir.
-  Bunun yanında geçmiş belediye reisleride şehirdeki bazı cadde ve
   semtlere bilerek veya bilmeyerek ırkçı-şoven Kürd düşmanlarının
   isimlerini takmışlardır.

- Örneğin Înönü'nün ismini bir mahalleye takılması, büyüklerimizin bir sözü var ya  hiç unutulur mu "Ismet paşa hem kerr hem bebext " türkçesi "Ismet paşa hem sağır, hem de bedbahtır." sözü hala hafızamızdadır.
ismet paşa aslı Kürd, en azıllı Kürd düşmanı ve kendi soyunun baş katliamcılarından biridir.

- Yine şehirin önemli bir caddesine Yavuz Selim caddesi, bu zata büyük bir alevi katlaimcısıdır. Saltanatı tahtı için Yavuz Sultan Selim Ağabeyinin iki oğlunu (Mehmet ve Osman) boğdurttu. Ağabeyi Korkut’u ve onun oğlunu, diğer ağabeyi Ahmet’i de boğdurttu.sekiz yıl tahta kalan Yavuz, toplamda iki ağabey,alti yeğeni ile üç vezir öldürttü.

Hatırlarsınız yapılacak bir köprüye ismi takılacaktı. Kamuoyunun tepkisiyle Erdoğan,Gül geri adım attıp, birde mahçup oldular.

- Çolıg de Kemalettin Kamu sokakı vardır.  Bayburtlu bir türk ırkçısı Bingöl Çobanlarına bir şiir yazmış. Însanlarımızda bu şiiri övünerek okuyorlar.
- Bu şiiri zazaca'ya çeviren arkadaşımız da oldu.
- Şiirin içi boş olduğu gibi Çolig insanına,coğrafyasına bir hakaret olarak
   görmek gerekir.
- Bu zat Çolig'i hiç görmediği halde bir hayranlık var sanki kendisine,îyi irdelenmelidir.
-  Böyle ırkçı şoven insanlar neden insanlarımıza sevdiriliyor.
-Kemalettin Kamu'nun Îstiklal marşı'na aday bir şiiri yarışmada değerlendirmeye alınır. Ama kabul görmez.
- Şiirdeki bir mısrası "Kabe arabın olsun Çankaya bize yeter." kişiliğini
  eleveriyor.


- Çolig halkıyla  doku uyuşmazlığı olan onlarca isim vardır. Bunların hepsini tesbit edip, hayatımızdan çıkarmak gerekir.

- Bu isimlere karşı çıkan AKP ve Saadet partili meclis üyeleri varsada bunların karşı çıkma nedenlerini, ailelerinin kim olduğunu,neden bu isimlere hayran olduklarını envanterini çıkarıp,teşir etmek gerekir.

************************

-BDP üyelerinin luzumsuz isimlere alternatif , Şeyh Şerif,Şeyh Ali Pali, Şeyh Abdullah Melekani, Said-i Kurdi, Kurdistan kartali Yado isimleri beni çok duygulandırdı.
- Şeyh Ahmed-Çanevi ve ailesinden idam ve sürgün edilen çocuk ve torunlarının isimleride unutulmamalıdır. Bunun yanında Sadi-ye Telha, Feqi Hesen Modani,Valerli Hacı Sadık Beg,Kolos Ağa'nın isimlerinide önemli meydan,park ve mahallere takılarak anıları yaşatılmalıdır.

- Inönü,Yavuz Selim, Kemalettin Kamu,Saray mahallesi ,Atatürk çesmesi (Yado çesmesi)gibi Çolig'le alakası olmayan yüzlerce  luzumsuz bu isimleri halkımız artık görmek istemiyor.


- Bende bu yazımda Kurdistan kartalı " Zaza Yado"  isimi takılarak değiştirilmek istenilen şehit Mustafa Gündoğdu'nun isminin mahalle ve okula takılma hikayesini sizinle paylaşmak istiyorum.


- Ummarım biraz yakın dönem geçmişimizede bir yolculuk yapmış oluruz.

************************



- Hafızam beni yanıltmıyorsa 1992-1993 olsa gerek Çoligli iki asker Ağıri de/Tendürek dağında gerillalarla çıktığı çatışmada öldürülür. Bu gençlerden biri Çolig/Şaban-Uzunsavat köyünden Mustafa Gündoğdudur. Diger asker ise Çolig/Miyalan (Gökdere) köyünden soyadı Kaya olan bir askerdi.

- Bu iki asker hemşerimiz iradeleri dışında zorla kirli savaşa kurban edildiler.
- Bu iki gencimizin inanıyorumki hem kendileri,hemde aileleri çok iyi biliyorlarki inançları ve bir dava uğruna bu dünyadan göçüp gitmediler.

- Guewdereli soyadı Kaya asker gencimiz ile Şaban/Raman'lı Mustafa Gündoğdu'nun cenazeleri askeriye tararfından Çolige bir kış günüydü yanılmıyorsam getirildi.

- O dönemlerde Çolig belediyesinde muhasebeciydim. Belediye başakanı'da Selhaddin Kaya'dı. Ölen Miyalanlı asker'de yakın akrabasıydı.
-Tugay komutanı ve beraberinde birkaç subay'la Çolig belediyesine hem telefon açıp,hemde bizathi belediye'ye gelip, Selhaddin Kaya'ya taziye dileklerinde bulundular.
- Tabi komutan Selhaddin Kaya'dan bir talepte de bulunarak, iki cenazenin Bingöl'ün en büyük camisinde kılınacak öğle "Cuma" namazı sonrası bir yürüyüş düzenleme talebinde bulunurlar.
- Selhaddin Kaya komutana ben akrabamın böyle bir propagandaya alet etmem ,diyerek karşı çıkar.

- Miyalanlı genç askerin ailesi devlet törenine karşı çıkarak, akraba ve yakın çevresinin kalabalık bir katılımıyla köyü Miyalana götürülüp, orada dini vecibelerini yerine getirilerek defin edildi.

- Şaban/Raman aşiretinden Mustafa Gündoğdu'nun babası Selhaddin Gündoğdu ise komutan'ın talebine adetta ,

emret komutanım,

vatan millet sağolsun ,

sen ne  dersin hem doğrusun,

hemde haklısın deyip,kabul etti.


- Tabiri caizse oğlunun cenazesini pazarlayarak,camiye bir cuma günü götürüldü. .

- Dışardan getirilen asker,polis,korucu ve parmakla sayılacak kadar bazı yerli işbirlikçilerin tahrikiyle cami sonrası genç caddesi üzerinde yürüyüş yapıldı.

- Tabi bilinen o sloganlarla Mustafa Gündoğdu'nun babası ve onun gibi düşünen bazı yakınları bu pravakasyona ortak oldular.
- Gündoğdu ailesinden karşı çıkanları tenzih ediyorum.

- Selhaddin Gündoğdu nerede bir asker,polis,korucu öldürüldüğünde bakıyorsun eşiyle hep onur konuğu olarak yer alırdı.

- Tabi devletin,askeri ve mülki erkan-ı Selhaddin Gündoğdu'nun bu kadar sadakatli ve vefasını taltif etmeleri gerekirdi.

- Bundan dolayı Gündoğdu ailesinin köyü olan Uzunsavat için düzağaçta tahsis edilen alan mahalle edilip, büyük bir okul yaptılar.
-Il Meclis'inin aldığı kararla hem mahalleye hem okula şehit Mustafa Gündoğdu ismiyle ödüllendirdiler.

- Işte Mahalle isminini hikayesi budur.

- Şimdi soruyorum !  Guewdere/Miyalanlı Kaya soyadındaki genç askerin ailesi vali ve komutanın oyunlarına ortak olmadılar.


- Bundan dolayı Miyalan köyü gerek seçimlerde tercih ettikleri parti,gerekse bölgede devletin kırmızı çizgileri ararsında oldukları için sürekli sakıncalı göründüler.

- Selhaddin Gündoğdu ve oğlu,  asker ve mülki erkanın muteber ,güvenilir biri olarak ödüllendirildiler.

- Işte benim bu anekdotlarım tarihe not düşsün diye yazıyorum ki insanlarımız, hem bu tip insanları tanısın,hemde o gencecik hiçbir şeyden haberi olmayan öbür dünya ya göçen hiç bir şeyden bi haber çocuklarını nasıl pazarladıklarını ve nasıl düşürüldüklerini  bilip ibret alsınlar.

*************


SELHADDÎN GÜNDOĞDUYLA YAŞADIĞIM BÎR ANEKDOT


-Yil 1994-95 olsa gerek, Selhaddin Gündoğdu Refah'tan belediye meclis üyesi/encümeni olmuştu.
- Belediye baskanı'da Selhaddin Aydar'dı.
- Belediye'de rutin olarak haftada iki gün encümen toplantısı yapılırdı.
- Bende muhasebe müdürü olduğum için daimi encümen üyesiydim.
- Kısaca Selhaddin Gündoğduy'la beraber encümendik.
- Encümen toplantısında bir gün sohbet ediyoruz.
- Beni yakinen çok iyi tanıyor,mesafeli durduğu gibi fikrimi ve zikrimide çok
  iyi biliyordu.
- Selhaddin birgün toplantıda aniden bana dönerek, Orhan bey ! dün seni
  bir sohbet esnasında konuştuk,dedi.

- Bende çok merak ettim.
- Selhaddin kiminle beni konuştunuz.
- Birden dediki ! dün Tugay komutanı seni benden sordu.
- Orhan Zuexpayıcı nasıl bilirsin,dedi.
- Bende Paşa'ya dedimki ? Orhan çok dürüst dairede sevilen biridir.
- Sizin bildiğiniz gibi siyasi olaylarla bir alakası yoktur.
- Bana nasıl güveniyorsanız istiyorumki onada öyle güvenin,dedim.
- Bende yakinen tanıdığım , güvensiz biri olduğu için kendisine şunu
  sordum ?
- Selhaddin bey sen beni öyle övdün.
- Sence paşa buna inandımı ?
- Bana dönerek, Orhan bey inanki seni seviyorum.
- Seni öyle bir analtım ki inandırdım ve ben kefılım,dedim.
- Bende tebessümle, Selhaddin Gündoğduya dedim ki ! benim başkasının
  referansına ihtiyacım,yoktur.
- Bunu öyle bilki ! Paşa olsun,Emniyet müdürü,Vali beni senden çok daha
  iyi tanırlar. Bunu bilmeni isterim. 
- Başkasının gidip beni anlatmasınıda istemem.
- Bu cevabımdan sonra iltifat beklerken, mahcup bir ruh haliyle bozuntuya
  vermeden sustu.

*************
-Selhaddin Gündoğdu'la aramızadaki bu anekdot hafızamda kaldığı kadarıyla sizinle paylaştım. Selhaddin gerçekten Paşa'la konuşmuşmu ? veya kendi cebinden o laflar sarf etti bilmem,



SONUÇ,


-Selhaddin Gündoğdu inanıyorum ki hala asker ve güvenlik güçlerinin Çoligdeki gedikli bir elemanıdır.
- Hangi parti iktidardaysa Selhaddin Gündoğdu oradadır.

-Çolig'de para,menfaat,iktidar neredeyse hep orada at koşturanlara halk arasında "QUTÇÎ",türkçesi kümes hayvanlarına verilen yem anlamına gelir.

- Kırd/zaza'larin bir sözü var " Qut ho çad , wu ho ocad " türkçesi  "yem nerdeyse o orada"

- Bir dönem ANAP,DYP,REFAH etrafında dolanırken , şimdi tahmin edebiliiyorum AKP çevresindedir.
-  Zaten bakan Cevdet Yılmaz köylüsü olduğu için kuvvetle ihtimal tahminim yerindedir.
-  Eğer Selhattin Gündoğdu konusunda yanılıyorsam, mutlaka düşüncelerimi düzeltirseniz ,sevinirim.

Selam ve saygılarımla




                                                  Orhan Zuexpayıc

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

@templatesyard