DOKTOR MEHMET SIRAÇ BÎLGÎN'ÎN ANISINA ?












                (  Dr. Sıraç Bilgin ve Gurbetteli Ersöz , Güney Kurdistan )



    "Sürgünde dünya'ya geldi,sürgünde vefat etti."

 


- Doktor Mehmet Sıraç Bilgin Bin Xet-Suriye Kurdistanı "Rojava-Qamışlo" başlayan yaşamı,Çıra
  Xırab,Kelaxsi,Çolig,Xarpet Ankara,Amed,Musyan,Çolig,Manisa/Ahmetlide devam edip ve en son
  Îsveç/Upsalla'da yine sürgünde nihayetlenen hep çileli geçen trajik bir yaşamın özetidir.



- Ax Kelaxsi...Ax Kelaxsi  , Ax KO SPI ....Ax KO SPI  ,

- Doktor Mehmet Sıraç Bilgin'in hep düşlediği ve yazılarında dile getirdigi iki kutsal mekandır.
- Kelaxsi ve KO SPI, coğrafyası ve doğası ile Kürd direnişçilerine huzur veriyor,onları
  saklıyor,onları koruyor,zaten kutsalığıda buradan gelmiyormu ?
 - Büyük iskender boşuna KO SPI'nin doruğunu mesken tutmamış,
 - Şeyh Ali Pali, yani Şeyh Said'in dedeside ilk bu coğrafya'ya sığınmıyormu ?
 - Kurdistana nakşibendiliğin yayılmasıda yine bu kutsal mekandan olmuyormu ?

- Sadece coğrafyasımı ? bu güzellik,bu kutsallık insanlarınada sirayet etmiştir.
- Kelaxsi defalarca türk devleti tarafından yakılıp, yıkılmıştır.
- 12 Eylül 1980 askeri darbesinde de Kurdistanda ilk boşalan köy ünvanına sahiptir.


- Doktor Mehmet Siraç Bilgin Şeyh Şerif'in "Babasının amcası" ayak izlerini çocukluğunda hep o coğrafyada
 takip etmiştir.
- Sürgünde yaşadığı bu son dönemlerinde bir yazısında bölgedeki bu yerlerin kırdkı / zazakı orjinal
  isimlerini vererek özlem ve hasretini  ortaya koyuyordu.


“Warê Mexelû sîya”,"Mexelo Suwar","Ware Heyderun " Berxone" , Mêrga Çeqêr ve Guele Gerrındual bunlardan bir kaçıydı.

- Doktor Sıraç Bilgin evet yanlış duymadınız, Kurdistanın bu kutsal mekanlarına olan sevdası,
  ve aşkına rağmen ,ülkesinden uzak Îsveç'te defin ediliyor.
- Îsveç'in ne havası,ne suyu,ne insanları,nede kokusu memleketime KO
  SPI'ye,Kelaxsiye,Amede,Çolige,Dareheni'ye hiç.. hiç benzemiyor.
- Ülkesinden kopuk, Îskandinavyanın o karanlık ve soğuk ülkesinde tanımadığı insanların arasında
  ve karanlik delhizlerde,


*********************

- Doktor Mehmet Sıraç Bilgin 08.01.2015 tarihinde bu fani dünyadan ebediyete göçtü.
- Vefatından dolayı takip ettigim kadarıyla Kürd basını çok kısa ve cılız bir iki açıklama dışında
  kimse kendisinden fazla söz etmedi.
- Sosyal paylaşım sitelerinde kendisini çok yakinen tanıyan bir kaç arkadaşı,Çoligli birkaç
  hemşerimiz vefatıyla ilgili ailesine baş sağlığı temenisinde bulundular.
- Doktor Mehmet Sıraç Bilgin Kürd siyasi yaşamında inişli,çıkışlı geçmişi olan renkli bir simadır.
- Siyasi duruşundan dolayı gerek eski dava arkadaşları, gerek farklı kulvarlarda siyaset yapan
- Kürd siyasetçi ve aydınları tarafından çok eleştiri ve hatta siyasi/ıdeolojık ve silahlı saldırılara bile hedef
  oldu.
- Bu konuda Doktor Mehmet Sıraç Bilginle benimde eleştirilerim olmuştu.

- Bundan 2,5-3 yıl evvel Şiroz denilen o melanetli hastalığa yakalandığını duymuştum.
- Ve hiç tereddüt etmeden yakın dostluk,ailevi ilişkilerimiz başta olmak üzere yaşça büyük
  olmasından dolayı ağabey/kardeş ilişkısınden dolayı kendisinı
  telefonla aradım.
- Tabi kendimi tanıtıp,rahatsızlığını (hastalığını) duyduğum için aradığımı söyledim.
- Doktor bana eleştiri konusu yaptığım yazımdan dolayı sitem ederek niye beni arıyorsun sorusunuda yöneltti.
- Bende açık yüreklilikle kendisine sen bizim ağabeyimizsin, değerimizsin o yüzden sizi aradığımı
  bilmeni isterim.
- Doktora şunu söyledim, hiçbirzaman sana karşı saygısızlığım olmamıştır.

****************

- Doktor Mehmet Sıraç Bilgin gerek ülkedeyken,gerekse Almanya'da çok sohbetlerimiz oldu.
- Bundan 15,16 yıl evveldi Medya /TV Brüksel stüdyosunda 4-5 gün beraberliğimiz olmuştu.
- Geceleyin'de aynı odada beraberliğimiz devam ediyordu. Sabahlara kadar yatma yok koyu sohbete
  dalıyorduk.
- Ağırlıklı sohbetlerimiz aynı bölgeden olmamızdan dolayı çevremizdeki toplumsal ve tarihi  olaylar başta olmak üzere, önemli şahsiyetler ve siyasi tartışmalar ağırlıklı olmak üzere, memleket hasretiydi.
- Bu sohbetlerimiz devam ederken bir ara bana dönerek dediki ! Orhan bu anlatıklarını
  yazmalısın,yazıya dökmelisin. Senin anlattıkların hepsi bir tarihtir.
- Bu tarihi bilgilerden halkımızı mahrum etmemeliyiz,dedi.

- Bende kendisine şunu söylemiştim, benim yazma alışkanlığım olmadığı gibi kendimede
  güvenmiyorum,dedim.
- Doktor bana şunu söylemişti ! Orhan bak göreceksin senin bu bildiklerin yazıya dökülürse hepsi
  birer tarihi belge olarak yerini alacaktır.
- Bu söylediklerimi önemselemelisin. Sende o inancı ve yeteneğide görüyorum,demiştti.

- Itiraf etmeliyimki !  benim Çolig ve çevresi başta olmak üzere yakın dönem Şeyh Said hareketindeki önemli olayları ve şahsiyetleri yazmam konusunda motive eden kişi Doktor Mehmet Sıraç Bilgindi.

*****************

- Doktor Sıraç Bilgin bundan 10 yıl evveldi internete Welatparez adıyla bir site açmıştı.
- Bu site Türkiyede yasaklı olan birkaç siteden biriydi.
- Bu siteye her hafta yaşam hikayeleri,portreler bazen tarih üzerine yazılarım çıkıyordu.
- Bazen bu çalışmalarıma karşı çıkan, çok ağır eleştiren, polemik yaratmak isteyen bilinen bazı
  kişiler yorumlar yapardılar.
- Bu şahsiyetleri hem ben hemde Doktor Sıraç yakinen tanıyorduk.
- Doktor hep bana şunu söylerdi, sen doğru yoldasın,bu boş lafazanları dinleme ve şevkin
  kırılmasın.
-  Eğer bu lafazanlık yapanlar birşeyler biliyorlarsa bu yazıları onlar yazsınlar bizde onlardan
  öğrenelim.
- Yazı yazmam konusunda bana hep destek olurdu.
- Doktor Sıraç Bilginle Welatparez.com sitesi faaliyeteyken bir dönem sonra  ilişkilerimiz iyi
  değildi,açıkçası biraz dargındık.
- Bazı çevreler bu durumumuzu bildikleri için bana hep  söylüyorlardı ? Welatparez sitesine yazı
  yollama, ama ben öyle düşünmüyordum.
- Hep dostça düşündüğüm için yazılarımı yolluyordum.
- Doktor'da benim yazılarımı önemsediği için çok değer verirdi.
- Bana hep söylerdi senin yazıların aynı zamanda benim için bir arsivdir.

*******************

- Doktor Sıraç Bilgin, önümüzdeki günlerde basımda olan  Şeyh Şerif Kelaxsi ve kardeşi Şeyh Hüsen
  ve ailesiyle ilgili kitabı çıkacaktır.
- Doktorun vefatını duyduğumun ertesi günü oğlu REBER'e baş sağlığı dilerken çıkacak olan
   kitaptan bana dediki !
- Orhan ağabey babam bu kitabı yazarken referans olarak kitapta sizden'de bahsediyor,dedi.

- Doktor Sıraç Bilgin, babası ve ailesinin siyasi ve direnişçi kimliğinden süzülerek gelen ve
  Kurdistanda bilinen bir şahsiyettir.
-  DDKO-T-KDP nin doğu mitingleri başta olmak üzere, BIN-GENÇ derneğinin oluşumu, T-KDP sorumluluğu başta olmak üzere önemli faaliyetlerde bulunmuştur.
-  Bu çalısmalarından dolayı defalarca tutuklama ve cezaevi süreci yaşamıştır.
- Çolig'de (Bingöl) sürekli devletin kıskacındaydı.
- Çok iyi hatırlıyorum 1985 yılının Haziran ayı olsa gerek evini Çolig'den Manisa/Ahmetli'ye götürüyordu.
- Evini taşıdığı gün halası oğlu merhum Abdulhalim Ersöz amca,Siwanlı ve halen hayata olan Hemal Êli
  ve ben evini yanlız biz üçümüz yüklemeye ve ugurlamaya gitmiştik.
- Doktor Sıraç Bilgin'e selam vermek ateşten gömlekti.
-  Bir ay sonra amcazadesi Sıddık Bilgin şehid edildiginde çok iyi hatırlıyorum. Amcası Şeyh Burhaneddin 
   Bilgin'in evine korkudan kimse taziye'ye bile gitmiyordu.
- Kamyon hareket ettikten sonra polisler tarafından epeyce'de hırpalandık.
-  Kısacası 1985 yılının Çoligdeki o siyasi atmosferini soluyanlar bilirler.


******************


Son söz olarak, Çolig ve çevresinde siyasi kimlikli önemli şahsiyetlerin yaşam hikayeleri üzerine uzun süreden beri bir çalışmam vardır. Bu çalışmaların içinde elbette Doktor Mehmet Sıraç Bilgin'de olacaktır.  Araştırma ve inceleme şeklinde yazmayı düşünüyorum. Bu konuda elimde yeteri kadar bilgi kaynağı, bire bir sohbetlerimizdeki anekdotlar da vardır. Ama ben çıkacak olan yeni kitabını okuduktan sonra bu çalışmamı dolu dolu bilgilerle yazmayı düşünüyorum.

Şu sözlere yazımı bitirmek istiyorum.

 "Sürgünlerdir dik duranların kaderi,

 sanatın,siyasetin ve hoşgörünün yeri olmayan topraklarda. 

Sürgün çoğu zaman mezarda da devam eder, 

ölümden sonra da çıkarılmaz at gözlükleri. 

Peki ya mezarın önemi nedir, 

gömüldüğün yerin ne anlamı var selamın vatanına ulaşıyorsa?"



 Ruhu şad olsun, ey güzel insan.

Orhan zuexpayıc






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

@templatesyard