Bingöl eski senatör ve Milletvekilli Mehmet Bilgin'in kısa yaşam hikayesi ve verdiği mülakatan bazı kesitler.






Bingöl eski senatör ve Milletvekilli Mehmet Bilgin'in kısa yaşam hikayesi ve verdiği mülakatan bazı kesitler.





                      

Bingöl eski senatör ve Milletvekilli Mehmet Bilgin'in kısa yaşam hikayesi ve verdiği mülakatan bazı kesitler.


Mehmet Bilginin kısaca biyografisini sizinle paylaşayım ? 

1922 yılında Bingöl/Dareheni Kelaxsi köyünde dünya geldi. Babasının adı Şeyh Hüsen, Şeyh Şerif Kelaxsinin küçük kardeşi, annesi Bingöl Alzan köyünden Ikram hanımdır. Ilk, orta ve lise son sınıfa kadar Diyarbakırda okudu. Lise son sınıftayken bir arkadaşının ısrarıyla Askeri liseye müracat eder. Ve annesinin adresi üzerinden askeri okula kaydını yaptırır. Bursa'da askeri lisede iki yil okuduktan sonra Kara Harp okuluna kaydını yaptırır. 1944 yılında Harp okulundan mezun olur.Akabinde Çankırıda atış okulunda okurken Asteğmen rütbesinden teğmen rütbesine terfi eder. Mehmet Bilgin okuldakyen Nükler Biyoloji ve Kimya harbi üzerine ağırlıklı egtimini alır. Bu alanda uzmanlık edinmek için Almanya'da eğtim alır. Daha sonra ABD için de açılan sınavda 1.olarak kazanıp, gidip uzmanlık eğtimini başarıyla tamamlar. ABD de genel Kurmayına bağlı hareket subayı olarakta görev yapar. Türkiye ye döndükten sonra Atom Biyoloji Kimya harbi okulunda yedek subay ve subaylara ders verir. Genel Kurmaya bağlı fabrika ve karargah bölüğünde binbaşı rütbesinde komutanlık yaptı. 

1959 yılında Kürd tarihinde 49'lar davasında  50 Kürd aydını için açılan davada Mehmet Bilginin ismide vardır. Aralarında Musa Anter,Said Elçi ve Dr Şivan ve arkadaşlarının bulunduğu bú dosyadan yargılandı. Mehmet Bilgin üzerine bankada açılan hesaba yatırılan paradan dolayı ordudan ihraç edilir. Bu davadan tutuksuz olarak yargılanır. 

2015 yılında vefat eden Mehmet Bilgin evli ve dört çocuk babasıydı. Vasiyeti üzerine mezarı dedesi Şeyh Mustafa Kelaxsinin Kubbesi yanında defin edilir.


Mehmet Bilgin ile kısa bir anımı sizinle paylaşayım ?


1975 yılıydı Mehmet Bilgin MSP Bingöl senatörü seçiminde , bizim evde konaklıyordu. Yaklaşık iki ay o dönem ailemize ait otomobil  ile köy köy geziyordu. Bir gece cemaat kalabalıktı daha 14 yaşındaydım ,ve Kürd tarihine olan ilgimden dolayı Mehmet Bilgine bir soru yöneltim. Ve dedimki ! ordudan neden ayrıldın bir sebebi varmı açıklarsan iyi olur. Mehmet Bilgin bana oldukça dikkat çekici bir cevap vermişti.Bu cemaate senden başka akılı bir yokmu ? bu soruyu sorsun, aradan 46 yıl geçmiş ,cevabı hala hafızamdadır.  



MEHMED BÎLGÎN'ÎN SUBAY VE PARLEMENTERLÎK HÎKAYESÎNÎ KISACA AKTARIYORUM ?



Ailesi ve babasının kimliğini saklayarak, subay ve parlamenter olmuş bir şahsiyettir.

Çolig eski Milletvekilli ve senatörü Mehmet Bilgin iki gün evvel Istanbul'da vefat etti.

Vasiyeti üzerine mezarı doğum yeri olan Dareheni/Kelaxsi köyünde defin edildi.

Merhum Mehmet Bilgin Şeyh Said hareketinde Xarpet cephesi komutanı Şeyh Şerif Kelaxsi'nin kardeşi Şeyh Hüsen efendi'nin oğludur.

Babası Şeyh Said hareketinin önemli komutanlarından olup, hareket bastırıldıktan sonrada Suriye Kurdistanına bin xete giden gurubun komuta düzeyinde yer almıştır.

Sürgün dönüşüde gurup kurarak gerilla mücadelesi vermiştir.

Kısaca bu hikaye çok uzundur. 

Bu konuda Bin-xet uzun yürüyüş hikayemde tüm detayları anlatmışım.

Mehmet Bilgin 10 Haziran 2006 tarihinde eğtimi ve meslegi üzerine Bingöllüler.com sitesine verdiği mülakata , bakın şu ifadeleri kullanmıştır.

"Babamın ismini vermiş olsaydım , askeri okula girmem imkansızdı. Dolayısıyla ne senatör nede vekil olabilirdim."

Bu konuda yaptığı açıklamaları alıntı olarak aktarıyorum.

Şeyh Said isyanında çocuktum.

Îsyan sırasında babam,Annem ve beni Diyarbakır'a gönderdi.

Îsyan sonrasında da babam dahil, ailenin bir bölümü topluca (bin-xet) Suriye Kurdistanına geçti. 

Bin xet sürgününe babasi ve kardesleri yaninda yakin akrabalarida katılmış, amcası oğlu Abdulhamid Efendi 1950 yılına kadar Rojava/Qamışloda sürgün yaşamını devam etmiştir. 

Abdulhamid efendi merhum Dr Sıraç Bilginin babasıdır. 

Ailemizin kalan bir kısımıda alınıp,Trakya'ya sürgün edildi.

Devlet güçleri bizi Diyarbakır'da çok aradı ancak bulamadılar.

Devlet görevlilerinden çevremizde bizi tanıyanlardan soruşturdu.

Ancak bizi tanıyanlar "Biz bilmiyoruz!"deyip devletin bizi bulmalarına yardımcı olmadılar.

Bu suretle kurtulduk.

Îlkokula Diyarbakır'da başladım.

Ortaokuluda aynı şekilde Diyarbakırda okudum. Liseye geçtim.

O zaman Doğu'da  lise yanlızca Diyarbakırda vardı.

Lise üçüncü sınıfa geçince Askeri liseye müracat ettim.

Bir arkadaşımın ısrarı ile, annemin adresi üzerinden askeri okula girdim.

Îkametgah olarak babam'ın adresini vermiş olsaydım,askeri okula girmem imkansızdı.

Dolayısıyla ne senatör, nede vekil olabilidim. Çünkü okuyamazdım bile,

Annemin adresi Diyarbakırda idi. Onu verdim

Beni Diyarbakırlı olarak bildiler ve askeri liseye kaydettiler.

Nüfus kaydım Diyarbakır üzerineydi.

Mehmet Bilgin ayrıca 1959 yılında Kürd tarihinde 49'lar davasından dolayıda soruşturmaya tabi tutulmuştur. 

Malumunuz bu dava'da merhum Kürd siyasetçileri Musa Anter ve Said Elçi'de

bulunmaktadir.

Bu davada tutuksuz yargılanmıştır. 

Bu konuda bilgi almak isteyenler Dr.Naci Kutlay'ın kitabında yararlanabilir.

Merhum , Mehmet Bilgin 1975 senatör seçim çalışmalarında ağırlıklı olarak evimizde ağırlanıyordu. 

Sohbetlerine yakinen katıldığımı , bilgi ve birikimli bir şahsiyeti.

Selamlarımla,

Orhan Zuexpayıc.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

@templatesyard