Kûy a Spî

23 Mayıs 2015

ESKÎ BÎNGÖL SENATÖRÜ VE MÎLLETVEKÎLLÎ MEHMET BÎLGÎN ÎLE YAPILAN MÜLAKATAN KESÎTLER ?


                     


ESKÎ BÎNGÖL SENATÖRÜ VE MÎLLETVEKÎLLÎ MEHMET BÎLGÎN ÎLE YAPILAN  MÜLAKATAN KESÎTLER ?

 







MEHMED BÎLGÎN'ÎN SUBAY VE PARLEMENTERLÎK HÎKAYESÎNÎ KISACA AKTARIYORUM ?


Ailesi ve babasının kimliğini saklayarak, subay ve parlamenter olmuş bir şahsiyettir.

Çolig eski Milletvekilli ve senatörü Mehmet Bilgin iki gün evvel Istanbul'da vefat etti.

Vasiyeti üzerine mezarı doğum yeri olan Dareheni/Kelaxsi köyünde defin edildi.

Merhum Mehmet Bilgin Şeyh Said hareketinde Xarpet cephesi komutanı Şeyh Şerif Kelaxsi'nin kardeşi Şeyh Hüsen efendi'nin oğludur.

Babası Şeyh Said hareketinin önemli komutanlarından olup, hareket bastırıldıktan sonrada Suriye Kurdistanına bin xete giden gurubun komuta düzeyinde yer almıştır.

Sürgün dönüşüde gurup kurarak gerilla mücadelesi vermiştir.

Kısaca bu hikaye çok uzundur. 

Bu konuda Bin-xet uzun yürüyüş hikayemde tüm detayları anlatmışım.

Mehmet Bilgin 10 Haziran 2006 tarihinde eğtimi ve meslegi üzerine Bingöllüler.com sitesine verdiği mülakata , bakın şu ifadeleri kullanmıştır.

"Babamın ismini vermiş olsaydım , askeri okula girmem imkansızdı. Dolayısıyla ne senatör nede vekil olabilirdim."

Bu konuda yaptığı açıklamaları alıntı olarak aktarıyorum.

Şeyh Said isyanında çocuktum.

Îsyan sırasında babam,Annem ve beni Diyarbakır'a gönderdi.

Îsyan sonrasında da babam dahil, ailenin bir bölümü topluca (bin-xet) Suriye Kurdistanına geçti.

Ailemizin kalan bir kısımıda alınıp,Trakya'ya sürgün edildi.

Devlet güçleri bizi Diyarbakır'da çok aradı ancak bulamadılar.

Devlet görevlilerinden çevremizde bizi tanıyanlardan soruşturdu.

Ancak bizi tanıyanlar "Biz bilmiyoruz!"deyip devletin bizi bulmalarına yardımcı olmadılar.

Bu suretle kurtulduk.

Îlkokula Diyarbakır'da başladım.

Ortaokuluda aynı şekilde Diyarbakırda okudum. Liseye geçtim.

O zaman Doğu'da  lise yanlızca Diyarbakırda vardı.

Lise üçüncü sınıfa geçince Askeri liseye müracat ettim.

Bir arkadaşımın ısrarı ile, annemin adresi üzerinden askeri okula girdim.

Îkametgah olarak babam'ın adresini vermiş olsaydım,askeri okula girmem imkansızdı.

Dolayısıyla ne senatör, nede vekil olabilidim. Çünkü okuyamazdım bile,

Annemin adresi Diyarbakırda idi. Onu verdim

Beni Diyarbakırlı olarak bildiler ve askeri liseye kaydettiler.

Nüfus kaydım Diyarbakır üzerineydi.

Mehmet Bilgin ayrıca 1959 yılında Kürd tarihinde 49'lar davasından dolayıda soruşturmaya tabi tutulmuştur. 

Malumunuz bu dava'da merrhum Kürd siyasetçileri Musa Anter ve Said Elçi'de

bulunmaktadir.

Bu davada tutuksuz yargılanmıştır. 

Bu konuda bilgi almak isteyenler Dr.Naci Kutlay'ın kitabında yararlanabilir.

Merhum , Mehmet Bilgin 1975 senatör seçim çalışmalarında ağırlıklı olarak evimizde ağırlanıyordu. 

Sohbetlerine yakinen katıldığımı , bilgi ve birikimli bir şahsiyeti.

Selamlarımla,

Orhan Zuexpayıc.

17 Mayıs 2015

ÇOLÎG BÎNGÖL SEÇÎMLERÎ ÜZERÎNE NOTLAR ?




ÇOLÎG SEÇÎMLERÎ VE CUMHURBAŞKANI TAYYÎP ERDOĞAN ÜZERÎNE NOTLAR ?





Elinde Kuran-ı Kerim,
Dilinde yalan,
Kursağında haram,
Meydanlarda Erdoğan

                  Muharrem ÎNCE/CHP Milletvekilli










Dün telefonla Çoligdeki bir yakınımla seçimler üzerine epeyce sohbet ettim.

Bana Çolig seçimleri üzerine önümüzdeki günlerde olası gelişmeler üzerine

 ilginç bazı tesbitlerde bulundu.

Bu bilgileri sizinle paylaşmak istiyorum.

AKP'nin Çoligde düzenledigi ve başbakan Ahmet Davutoğlu'nun konuşmacı

 olduğu miting tıpkı diğer Kürd ilerinde olduğu gibi çok sönük geçti.

- Ahmet Davutoğlu Çolig halkina tek bir mesajı dikkat çekmişti.

- Hatice Belgin isminde bir bayan nın bombalı saldırıda gösterdigi fedakarlıktan

  sadece bahs etti. 

- Fabrika,köprü,işyeri istihdamı,dogal gaz, işssizlik,asgari ücret konularınada

  hiç ne söz , nede mesaj verdi. 

- Çolig hizmet ve yatırımlarda sağolsun bakanı Cevdet Yılmaz sayesinde

 yanılmıyorsam sondan 4 veya 5.sırada  şampiyonlar arasında bulunuyor.

- Çolig'de zaten böyle bir hizmetleride yoktu.


- Akabinde BDP'nin düzenledigi ve BDP eş başkanı  Selhaddin Demirtaş'ın

  konuşmacı olduğu miting ve Çolig'in adaylarının profilleri birleşince 

  görülmeye deger çok coşkulu ve renkli geçti.


- Bu farkındalık AKP'nin Çolig teşkilatı başta olmak üzere adaylarını şoke etti.

- AKP'nin yerel teşkilatı acilen genel merkezden bazı talepleri olduğu yönünde

  duyumlar Çolig kamuoyunda şimdiden tartışılmaya başlandı.

- Bu konuda 3.sıradan aday olan Feyzi Berdibek herhalde birazda geçmişten

  gelen tecrübesiyle AKP genel merkezinden acil çözümler adı altında tedbir

  alınması için girişimlerde bulunduğu yönünde söylentiler vardır.

- Çolig'den aldığım son haberlere göre Tayyip Erdoğan 30 Mayıs'ta Kürdçe

  Kuran-ı Kerimiyle beraber gelecegi yönünde söylentiler vardır.


- Malumunuz , Feyzi Berdibek Tayyip Erdoğanın hayatını makam aracından

  kurtaran o meşhur balyozu satın alarak meclisteki odasının köşesine

  astığından dolayı,Türk kamuoyunda tanınan biridir.

- Hatta bu blayozdan dolayı o dönemde kamuoyunda "Balyoz'cu Feyzi"

  diyenlerde oldu.

- Bu davranışıyla yani balyozu satın alarak Tayyip Erdoğan'ın gözüne girmek

  ve yalakalık yaptığı kesindir. 

- Feyzi Berdibek geçmişte tele-kulak sakandalından dolayı Emine Erdoğan'nın

  gazabına uğrayarak aday yapılmadı.


- Ondan önceside DYP ÇOLÎG il başkanıyken Tansu Çilleri ismini

  hatırlaymadığım bir meleke benzeterek yaranmaya çalışan biri olduğunu

  bilmeyen yoktur.

- Hatta DYP il başkanıyken 1995 veya 96 yılı olsa gerek Çoligde yerel yayın

 yapan GÖL televizyonundaki halk meclisi siyaset meydanı toplantısında

 bulunan dönemin Çolig Vali muavini ve Emniyet müdürüne yaptığı övgülerle

 yine yalakalık yaparken,

dönemin DEP veya HDP il başkanı Niyazi Azak'ın yaptığı çıkışlarla Feyzi

 Berdibeke yağcılık ve yalakalık yapma türünden sözleri ile susturuldu. 

- Bu sözleri 20 yıl geçmesine rağmen hala hafızamdadır. 

- Belki hatırlarsınız ! Feyzi Berdibek Osmanlıların atası sayılan Ertuğrul 

  Gazi'nin Bilecikteki kabrine 2005 yılında  50 sözde Çoligli'yi yanına alarak

  ziyarete gitmişti. 

- Bu şovlar hala hafızamızdadır. 

- Wusfan Köyü ile Bilecik,Osmanlı ailesi arasında ne bağlantı var onu anlamış

  degilim. 

- O zaman Çoligliler sana derler ! Feyzi senin ziyaretgahin,senin ataların

  Bilecikte git oradan aday ol.

- Azlılar ve Wusfanların atası, Şeyh Ali Palewi,Şeyh Ahmed Çanewi,Şeyh 

  Abdullah Melekani,Seyh Mustafa Kelaxsi ve Şeyh Mustafa Çanewi'nin

  türbeleridir. 

- Bu türbeler :olige cok yakındır.

- Boşuna kendıni yorup taa.....Bilecike gitmene gerek yoktur.

- Feyziye bir çift sözüm var ? Az aşiretinden iki kişi 1925 hareketinde

  diyarbakırda istiklal mahkemesi  tarafından idam edildi. 

- Yine merhum Said Elçi Kürd ulusal davasında Çolig'de sembol bir isimdir. 

- Rençber Aziz senin dezan Kürd halkına bıraktığı eserlerle , halkın gönlünde

  taht kurmuş bir değerimizdir.



- Bu konuda isteyenler Çoligdeki devşirme portreler üzerine bundan 5,6 yıl evvel

  kaleme aldığım yazıdan Feyzi Berdibeki detaylarıyla öğrenebilirler.

- Şimdi Feyzi Berdibek gerçi 3.sıradan aday kazanma şansı matematiksel

  olarak (0) sıfır olduğunu çok iyi biliyor.

- Tek umudu BDP'nin %10'lu baraja bağlamış ? 

 geçenlerde bir yakınımla görüşürken Feyzi Berdibek Dareheni ilçesine gitmiş

 ve halka su mesaji vermiş ?


BDP eğer %10 barajını aşmazsa Allah'ın iziniyle bende milletvekilli olacağım,demiş. 

- Feyzi iman getirmişki ! Çolig'de AKP kazanacak oyu alamıyor.

- Yani Feyzi umudunu baraja bağlamış, yani haketmedigi milletvekilligini

  çalınan haram ve hırsızlık oylarıyla alma çabasındadır.


- Bu düşünce ve çabaları boşuna olduğunu 7 Haziran'da halkımız gösterecektir.


- Milletvekilli olmasada ticari ve mütahhitlik sektöründe AKP'nin

  imtiyazlarından aday olduğu için çok iyi yaralanacağı kesindir.


- Tayyip Erdogandan da  ,anlaşılan Balyozdan dolayı vefa borcunun ödenmesini

   istiyor. 

 

 

                            BALYOZCU FEYZÎ BERDÎBEK


***************************

 

 

- Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan Çolige gelirse hangi argümanlarla BDP

  ve Selhaddin Demirtaşa yüklenir.

- Son aldığım bilgilerde görünürde 5 yıldır bitmeyen Devlet hastahanesinin

  açılışı olduğu yönünde bilgiler vardır.

- Aksaray köşkünü 2 yılda tamamlayan Erdoğan , devlet hastahanesini 5 yıldır 

  hala tamamlayamdı. 

- Belki yarım yamalak eksiklikleride olsa, göstermelik olarak buranın açılışını

  yapabilirler. Ve başkaca yatırımları yoktur.

- Eğer Karakol,market,restaurant,kahvehane açılışlarını bulup,bulmadıklarını

  bilmiyorum.

- Bu konuda yakınım olan arkadaş,Erdoğanın iki önemli´ silahından bahs edip

  ve ekledi.

- Tayyip Erdoğan bu seçimlerde gittiği şehirlerde toplu açılışlar ve yatırımları

   bahane ederek miting düzenliyor.

- Çolig halkına karşı Tayyip Erdoğan'ın kullandığı  iki önemli silah olduğu

   kesindir.

 1) Tayyip Erdoğan Çolige Kuran-ı Kerimin Kürtçe baskısı ile gelecek

     meydanlarda kaldıracak, din bezirganlığı veya tüccarlığı yapacaktır. 

-  Bu onun en önemlı ilk silahıdır. 

- Tabi bunun yanında BDP'ye Yezidilik üzerinden de yüklenebilir. 

- Tabi Türklerin eski Şaman , Araplar'ın Putperest inancınıda olduğunu

   herhalde unutuyor. 

- Erdogan daha düne kadar Aksaray'da eski türk devletlerini temsilen

  hazırladıği o figürlerin içinden nasıl böbürlenerek geçiş yaptığı 

  hala hafızamızdadır. 

- Bu eski devletlerin yarısından çogu ŞAMAN inancına sahiptiler.

 2) Îkinci silahı ise, Zaza halkı , zaza milleti edebiyatıyla veya zazalar gerçek

     müslüman olup,

    Kürdlerden ayrı bir halk argümanlarıyla Çolig'de yine o ayrışmacı dilini 

   kullanarak böl-yönet politikasyıla Çoligin oylarını  almaya çalışacaktır.

- Belki zazaca ve zazacılık üzerine Çolig üniversitesinin rektörü Gıyaseddin

  Baydaşıda yanına alabilir.

- Çünkü zazacılık konusunda Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan bundan 3,4 yıl

  evvel attığı ayrı bir halktır açıklamasına ,

- Çolig'li bakan Cevdet Yılmaz'la beraber diğer milletvekileride destek oldular.

  Ayrıca, Çolig üniversiteside bu konuda bölüm açarak, aldığı sözde

  akademisyenlerlede Mardin Artuklu üniversitesine alternatif bir faaliyet 

  içinde olduğu, devletin resmi-ideoljisini halkımıza enjekte etmeye çalışıyorlar.

  

  - Devlet tandaslı bu anlayış ve sapık teoriler için rektör bulunmaz bir

    kaptandır.

- Her ne kadar Çolig kökenli olsada çocukluğu Xarpete özellikle Üniversite

  çevresinde ülkücü gelenekten palazlanan ve bu kültürle büyüyen biridir.

- Rektör, 1925 hareketinde köyünde ve özellikle ailesinden büyük katılımlar

 olmuş, ve bedel ödeyen bir ailedendir. 

- Sare Erebun ailenin en önemli bir kadın fıgürüdür. 

- Bu kadın direnişçi eşi ve kardeşine karşı rehi n alınmış,yapılan zulümlere

  tepki göstererek kendini Murad suyunun ilkbahardaki o azgın sularına

  bırakmış bir efsaneydi. Rektör tabi tarihi bu olayları unutmuş olabilir,dedimki !

  hatırlatayım.

 

  ************

Son söz ,

Kürd sorunu yok diyen,Kürdçe diline engel koyanlar, yani anadilimizi inkar

edenler, Allah'ın ayetlerine karşı çıkanlar, bize dinimizi öğretemezler.

- Birinci adayımız Hişyar Özsoy Şeyh Said efendi'nin torunudur,dedesini ve dava

  arkadaşlarını davası için ailece bedel ödemiştir.

- Kürd ulusal mücadelesinden süzülerek gelen bir akademisyendir.

- Hakeza diğer aday arkadaşlarıda aynı duyarlılıkta,bilgi,birikim ve kültürlü

  insanlardır.

- AKP ve Tayyip Erdoğan hayranı malum Şeyh ve şürekasınıda Çolig'de 

  çok iyi biliyoruz. Ailesinin efradı'nin çoğuda rahatsız ve karşı olduklarınıda

  biliyorum.

- Ve malüm kişiyle ilgilide iki yazı geçenlerde kaleme aldım.

- Onlar kendini iyi biliyorlar inancı,dedeleri,dinlerni onlar için fazla önemli 

  değildir.

- Onların çıkar ve menfaatlerine dokunursan böbürlenirler,sağa sola çaresizce

  saldırırlar.

- Bu malum kişilere bir sözüm var ! 

-Tayyip Erdogan gelecek Çolig meydanında din istismarcılığıyla Kürdçe 

 Kuran-ı Kerimi kaldıracak ve sizde ağzınızı açıp bakacaksınız.

- Eğer sizde biraz ahlak,biraz ruh,biraz şahsiyet varsa sahip çıkamadığınız

  dedenizin ve yegenlerinın naaşlarına Diyarbakır meydanında bilinen yerden

  çıkarılması için bir ses çıkarırsınız.

- Dedenizin naaşı size teslim edilmesi Kuran-ı Kerimi kaldıran Tayyip Erdoğan

  nın iki dudağı arasındadır.

- Yoksa sahtece kaldırılan o kutsal kitap sizi çarpacaktır.  

- Benden söylemesi,

   

Selamlar

 

 

                                                        Orhan Zuexpayıc


15 Mayıs 2015

ÎDRÎS Û CÎHAT (Kirdki Siiri) alintidir (Mehdi Özsoy)

 

 

 

                                   MEHDÎ ÖZSOY

 

 Mehmed Mehdi Özsoy kimdir? 

1944 yılında Palu'da dünya'ya gelir. Babası M.Zeki Efendi,Annesi Fatma hanımdır. 

Mehmet Zeki Efendi (1910-1978),  Şeyh Hasan Naqi Septi'nin 3.oğlu Feyzullah Efendi'nin (1890-1915) tek çocuğudur. Feyzullah Efendi'nin eşi 1925'te idam edilen Şeyh Said Efendi'nin kızı Faqide hanımdır. 

Feyzullah Efendi erken vefat edince eşi Çan Şeyhlerinden Şeyh Celaleddin Efendi'le evlenir. 

Şeyh Celaleddin 1925'te istiklal mahkemesinde idam edilen 47 kişilik listenin içindedir. 

Mehdi Özsoy'un annesi Fatma hanımda aslen Kealxsi'li olup,  Fatma hanımın annesi ve nenesi Emina- Asiya hanım Şeyh Şerif Kelaxsinin kız kardeşidir. 

Mehdi Özsoy, ismini etkisinde kaldığı Şeyh Said'in küçük kardeşi Şeyh Mehdi efendiye atfen verilmiştir. 

Şeyh Mehdi Efendi filozofi,siyasi ve aydın kişiliğiyle tanınan bir Kürd şahsiyetidir. 

Liceli Fehmi Bilal onun için "Zeka şaşkını" tanımını yapmaktadır. 

Mehdi Özsoy, daha çocukluğundan beri şiir,edebiyat ve sanata ilgisinin olduğunu bölgede herkes bilirdi. 

Bu çalışmalarını hepsini kaleme alarak, tüm notları eşine bırakmıştır. 

Mehdi Özsoy vefatından sonrada sağ olsun çocukları tüm bu bilgi ve belgeleri toparlayarak dil bilimci Roşan Lezgin'e teslim etmiştir. 

Sağ olsun Roşan Lezgin bu kıymetli çalışmaları DÎWAN şeklinde gerekli düzenlemeleri yaparak kitaplaştırmıştır.

Mehdi Özsoy, edebi ve şiirleri yanında çok iyi bir ressam olduğunuda hatırlatmak istiyorum. 

Çünkü ressam yönünü kimse fazla bilmez. 

Çok iyi hatırlıyorum ? 1969,70'li yıllarda ben daha ilkokula giderken merhum babasıyla bize misafirdi. 

Okulda bize resim ödevi verilmişti. 

Mehdi Özsoy o gün bana bir resim çizmişti hala o çizim gözlerimin önünde bir film şeridi gibi duruyor. 

Mehdi Özsoy'un kitabındaki şiirleri okuduğunuzda ağırlıklı olarak ulusal bilinci ,yurtseverligi, direnişi,işlemektedir. 

Bunun yanında bölgede halkı sömüren Ağa,Bey,Şeyh kısaca zulüm ve baskı yapan sınıflara karşı bir isyanı vardır.

 Eserlerindeki ana tema'da Ehmed-Xane'den tutun,Cigerxun,Liceli Fehmi Bilal'in ruh ve felsefesini sentezini görürsünüz.

Mehdi Özsoy'la ailece bir hukukumuz vardı. 

Babası M.Zeki efendi merhum babamın kirvesiydi. 

Çolige geldiğinde babamın vazğecilmez misafiriydi. 

Mehmet Zeki Efendi çok kültürlü ve yurtsever bir insandı. Vefatından 1 veya 2 yıl evveldi hastaydı ve evimizde kalıyordu. Bana dediki ! beraber yavaş yavaş yürüyerek Beritanlı Abdullah Kantoz'un oğlu  Dr.Rodi (Hacı) Demirkapı'ya gidelim,dedi. 

Çok iyi hatırlıyorum muayenehanesi şuandaki genç caddesi üzerinde bulunan belediye işhanının karşısındaydı.  Muayenehane'ye girdiğimizde Dr.Rodi Kürdçe Mehmet Zeki Efendiyi görünce elini öperek,  

Vay Mame..mee,Ape mee... dostu bawe me o davudi sesiyle sevinci ve ilgisi hala kulaklarımda çınlıyor.

Mehdi Özsoy,  ulusal meseleden uzak, sırf kişisel yaşamı peşinde koşan Şeyh Bey,Aga ve mellaların korkulu rüyasıydı. 

Onun şiirdeki sözleri toplum içindekı yaşamlarını teşir ediyordu. Şeyh Mehdi'nin şiirinden ve sözlerinden yakın akraba çevresi ve ailesinden rahatsız olanlarda vardı. 

Ama o doğrularından taviz vermeyen bir yürekti.

Ruhu şad olsun onurlu bir o kadarda gururlu güzel insan.

 Cihat Elçi ve Îdris Ekinci üzerine yazdığı Kırdki/zazaki bu

 şiirini divanından alıntı yaparak paylaşıyorum.

 selamlar

 

                                       Orhan Zuexpayıc

 


 *******************************************************

 

 

 

 

 

ÎDRÎS Û CÎHAT

 


Gêl qirbûnûn, feqîrûn kîrdun

Şima qelbûn d’ bî darb, rîş gird

Pê se kîr hûnc hanî ma vîr d’

Bena boyin awk ig mend bîr d’

Ha w’ ça birak ma w’ Îdrîsi (44)

Pêrîn daykê yi b’ palasi

Qirbûn dîyaw qay xelasi

Lez ‘ik û şu Cîhat rasi (45)

Vac merheba ey biraki

Î z’ ûmeyû, warz, ber aki

Ma Cebaxçûr (46) xwu vîr a ki

Cê byêbext û vêrg hera ki



(44)
Îdrîs: Îdrîs Ekinci, terefdarê PDKT yo, 18.02.1949 de Çewlîg de ameyo dinya. Badê kemektebê
tapu û kadastro ramezun bi, Çewlîg de dayreyê Bayindirlikî de dest bi kar kerd. Ronayoxê komela
BİN-GENÇî yo. Çewlîg de 1980 de bi guleyê faşîstan şehîd bi.
(45)
Cîhat: Cîhat Elçi 1954 de Çewlîg de ame dinya. 1973 de Mektebê Malimîye yê Çewlîgî ra
mezun bi, Enstîtuya Perwerdeyî yaDîyarbekirî de qismêmatematîkî ramezun bi.Gama ke şehîd bi,
dewa Çewlîgî Qadî Madrag de malimîye kerdêne. Cîhat Elçî ronayox û îdarekaranê komela Bin-
Genç ra yew bi. Ancî ronayoxanê şûbeyê Çewlîgî yê TÖB-DERî bi.
Cîhat Elçi, lajê Emîn Elçi, dezayê avûkat Şakir Elçi yo. (Avûkat Şakir Elçî şorişgêranê namdaran
yê Çewlîgî ra yew o, 1971 de dewaya DDKO ra tepişîya, 1980 de kişîya.) Demeyê rejîmê cûntaya
12 adare de, seba ke çimê çewlîgijan bitersnê, heto bîn ra seba ke faşîst û nîjadperestê tirkan
bieşkê Çewlîg de bingeyê xo ronê, hêzê kontrayî roja 19 êlule 1977 de Parqê Çewlîgî de fek erzenê
hîrê şorişgêranê kurdan; Cîhat Elçi, Ahmed Aytimur û Hîlmî Aydoğduyî. Nê xortê kirdan zî vera
înan demucadele kenê.Naye ser o, çend rojî badê, grûbêka qelebalixe ya faşîtan Çarrayê Cêrî de bi
zincîran û çuwayanê asinênan êrîşê hîrê xortanê kurdan kenê. Cîhat Elçi û Hîlmî Aydogdu bi giranîye
birîndar benê.Gama keCîhatî kenê ra ke biberê Xarpêt nêweşxane, rayîr ra ruhê xo teslîmkeno.
Nînan ra Ahmed dima beşdarê şerê gerîlatîye bi, 1992 de ko ra şehîd bi.
(46)
Cebaxçûr: Çewlîg (Bingöl)

Wa xortû w pîr bacar Yadî (47)

Vac ma z’ cûmyêrd, zimbêl tadî

Xort Cêbaxçûr çira merdî

Ey şêx, axa w bêg pêy pêrdî

Nyê namus nyê z’ qay arazî

Şêxûn, axûn d’ bî ûmbazî

Kerd ig barê kîrd biwazî

Bî balatê gund barazî

Hela g’ bên har kutîk, vergî

Devê w hêr bên emirdergî

Yîn îr bimûn kîngêr mergî

Ha xort kîrd merd ha lîr kergi

Feqîr wahar dêc darbûn o

Wilat xwu d’ sê xerîbûn o

Çi xêm devûn erebûn o

Cehşûn, kutkûn, xirabûn



(47)
Yad: Yadîn Paşa, qumandaranê herbê kurdan û dewleta tirkan yê serra 1925î ra yewo.Mîyanê
temamê kurdan de bi qehremanî û şervanîya xo namdar o. Roja 01.07.1889 de DaraHênî Xançuge
de ameyo dinya.Hetanî serra 1922 tehsîldarîye kerda. Badê ronayîşê Komara Tirkîya beno endamê
rêxistina Azadî ke hetêmîralay Xalit Begê Cibrî û tayê kurdanê bînan ra ronîyaya. Badê ke kurdî pêşengîya
Şêx Seîdî de dest bi herb kenê, roja 16 sibate 1925 de pêşengîya Yadoyî de şarêÇewlîgî zî dayreyê
hukmatî gênê xo dest. Dima binê fermandarîya Şêx Şerîfî de Yadîn Paşa qumandarîya cebheyê
Xarpêtî yê hêzê kurdan keno. Badê şikîyayîşê herbî, Yado û tayê embazê xo şinê Koyê Hesarî. Hetanî
1927 koyan ra şerê gerîlatîye kenê. Badê ke zulmê dewleta tirkan zaf zêde beno û êdî cinî û tutan
esîr gênê benê, Yado û çekdarê kurdan xebera xo kenê yew ke bi komelî şirê Binê Xete.
Badê ke şino Binê Xete, mucadeleyê sîyasî uca dewam keno, beşdarê rêxistina Xoybûnî beno.
Rêxistina Xoybûnî rutbeya paşatî dana Yadînî û êdî bi nameyê “Yadîn Paşa” namdar beno. Êlula
1929î de Binê Xete ra agêreno Kirdane. Cinîya xo Têlî xanime gêno ke bibero Binê Xete. Gama ke
o û grûbêk embazê xo agêrenê,mîyanê DaraHênî û Licê de eskerê dewleta tirkan û tayê çeteyî vernîya
înan de dame ronanê. Badê ke çend rojî şer kenê, mintiqaya Dereyê Reşî de şehîd keweno.



Çalûnî yû har yin êstî

Pê zincîr û wilar bêstî

Semêd vaş û kîngêr êstî

Bî milçowt û kot bîn dêstî

Çi qêrî w ax; hûnc kûm merdû

Yow kird kîşyaw’ hûnc qay kirdû

Yûwna derd byû mîn xûn derdû

Hûma heyf yîn ard nîverdû

Ti nyê kor û nyê z’ yow qic î

Zûn id îslûm nûme d’ hacî

Ti şewşewîk, bûm roşn roc î

Tu qetil kerd sê yow gêcî

Perê tu r’ bî lep û laxi

Ti bî şaş û xwu kerd xaxi

Da kîrd ûntiş nalî û waxi

Darb weş nîbên pê hêwaxi

Gêl zûnayûn, holûn, ayû

Birakûn, birarûn, wayû

Pê hêwaxûn, ofûn, ayû

Kêm nîbên dêc bawûn, dayû

Feqîr nibên wahar bari

Devê w hêr bên wahar hari

Heş sêr pîrd gên, vêrg bên hari

Ma rî z’ hesrêt, dêc, hawari

 

 

                                  Mehdi ÖZSOY

 

14 Mayıs 2015

AİLE VE AŞİRET PUTUMUZDAN BAŞLAYALIM MI? ÖMER KORKUTATA ( Alıntı yazı)









                            


                                        ŞEYH AHMED ÇANEVÎ'NÎN TÜRBESÎ

          








                       ŞEYH ABDULLAH MELEKANÎ'NIN TÜRBESÎ



       



                    ŞEYH MUSTAFA KELAXSÎ'NÎN TÜRBESÎ

     

     

     


    ************************************************************************


    ÖNCE HANGİ PUTUMUZU

    KIRACAĞIZ?

    AİLE VE AŞİRET PUTUMUZDAN BAŞLAYALIM MI?




    Sosyolojik ve Sosyal Antropolojik araştırmalar, Kürt toplumunun feodal özellikler gösteren Aşiretçi bir toplum olduklarını göstermektedir.

    Mervaniler hariç (günlerle ifade edilen Mahabad deneyimi ve Federe Kürdistan deneyimleri de var) bin yıllık tarih dilimi içerisinde Kürtler müstakil bir devlet deneyimine sahip olamamışlardır. Çoğu zaman imparatorluklar altında derebeylik ya da federatif tarzda lokal/Aşitetçi yönetimler oluşturmuşlardır. Bu Aşiretçi Yapılar Kürtlerde ulusal bilincin oluşamamasında en önemli etkenlerin başında gelmektedir. Kürtlerdeki bu yapı, kendilerini yönetenler tarafından sürekli olarak, Kürtler'in uluslaşmasının aleyhinde kullanılmıştır.

    Hamidiye Alayları, Kürt Aşiretleri arasında uluslaşma anlamında büyük kırılmalara yol açmıştır. Bunun etkilerine "Ermeni Soykırımı"nda ve Şeyh Said Kıyamında şahit olabiliyoruz.

    Şeyh Said kıyamının patlak verdiği günlerde, bir çok Kürt Aşiretinin , önceden aralarına atılmış Aşiretçilik nifakından dolayı, kıyama destek vermediklerini, hatta köstek olduklarını biliyoruz.

    Hareket çok kuvvetli dini argümanlar içeren milli bir hareket olmasına rağmen Şeyh Said Hareketi, ne tarikat sahibi şeyhlerden ve ne de birçok büyük aşiretten destek bulamamıştır.

    Bu giriş kısmını açıklamaktaki amacım, Şeyh Said Hareketine katılan Kürt ailelerinin büyük bir iş başardıklarına dikkat çekmektir.

    Diğer ailelerin harekata katkıları ve ya aleyhtarlıklarını onlara bırakıyorum. Ben sadece kendi ailem olan Çan Şeyhleri üzerine açıklamalar yapacağım.

    Büyük ve Tarihi bir kırılmanın eşiğinde olan Kürt halkının özgürleşen bireylerinin de kendi aileleri içinde bu hesaplaşmaları yaşayabileceklerini umuyorum.

    Bilindiği üzere Çan Şeyhleri, Şeyh Said Kıyamına BLOK olarak katılmış, sekiz şehit vermiş, sürgünler ve çeşitli bedeller ödeyerek günümüze gelmişlerdir.

    Sonradan, devletin sistematik uğraşıları sonucu, önceleri homojen olan ailemizin kimi küçük aileleri sistemle barışmış, çeşitli ödüller verilerek, sistem muhalifi özelliklerinden, sistem taraftarlığına çekilmişlerdir. Bu durum sadece ailem için olmayıp, Kürdistan'daki birçok aile için de geçerlidir.

    Kürdistan Coğrafyasındaki büyük kırılmanın farkına varan, devlet sistemi, "ÇEŞİTLİ" şekillerde kendi tarafına çektiği kişiler ve küçük aileler üzerinden, bu kırılmayı boşa çıkarmaya çalışmaktadır. Kişisel veya mikro düzeyde âilevî çıkarları peşinde koşan bu kimseler eliyle, Kürt Uluslaşmasında büyük dinamiklere sahip olayları tahrif etmeye ve içini boşaltmaya çalışmaktadır.

    Devlet, bir kaç yıl önce, oğulları ve torunlarından sekiz kişiyi şehit ettiği Çan'daki Şeyh Ahmet Türbesi'ni, tarafına çektiği kişilerin de yardımıyla Vakıflar Genel Müdürlüğüne bağladı. Kemiklerinin dahi nerede olduğunu söylemeyen sistemin, kendisiyle savaşan kişilerin babalarını "ONORE" etmesine kuşkuyla bakmamız gerekmez mi?

    Dedelerinin kemiklerinin nerde olduğunu merak etmeyen bu kişiler, apar topar, böyle bir "UZLAŞMA"nın ortağı olmakla neyi amaçlamaktadırlar?

    25 Şeyh Said Kıyamında, dedelerinin kandırıldığını ima edecek açıklamalarda bulunmanın amacı nedir ve kime hizmet etmektedir?

    Açıklamalarda ve "İNSİYATİFLERDE" bulunan bu kişiler,

    bütün ÇAN ŞEYHLERİNİ temsil etmemektedir.

    25 Kıyamının arkasında hala dimdik duran ve sisteme muhaliflikleri devam eden büyük bir çoğunluk vardır. 25 Kıyamında Kürt halkının yanında duranlardan büyük bir çoğunluk, hala Kürt halkının yanında durmaya devam etmektedir.

    Bundan sonra Çan Şeyhleri adına açıklama yapacak olanlar ve bu açıklamalara muhatap olacakların, bu açıklamalarımı dikkate alacaklarını umut ediyorum!

    Büyük bir kırılmanın yaşandığı bu durumda, herkes safını netleştirmek zorundadır.

    Herkesin kendisiyle Yüzleşmesi umuduyla!

    SAYGILARIMLA!



                                                             ÖMER KORKUTATA






    **************************


    Bingöl'deki Şeyh Ahmet Türbesi Koruma Altına Alındı

    Tamamı taş yapı türbe, kültür varlığı olarak tescil edilerek koruma altına alındı.



    Bingöl'de kubbesi dahil tamamı taş yapı olan Şeyh Ahmet Türbesi, Kültür Bakanlığı tarafından "Kültür Varlığı" olarak tescil edildi.
    İl Kültür ve Turizm Müdürlüğünden alınan bilgiye göre, merkez Göltepesi köyünde bulunan ve hangi dönemde yapıldığı tam olarak bilinmeyen Şeyh Ahmet Türbesi'nin, yapılan yazışmalar sonunda, Erzurum Kültür Varlıkları Koruma Bölge Kurulu tarafından 2863 sayılı kanun kapsamında kültür varlığı özelliği göstermesi nedeniyle tescil edilmesine ve koruma grubunun 2 olarak belirlenmesine karar verildi.



10 Mayıs 2015

 

 

Lice' li Fehmi Bila'in Şiiri

 Bu çalışmam 2010 yılında Kurdistan Aktüel sitesinde 

yayınlanmıştır.

 




 "Eğer zenginler zekatlarının zekatını, bu milletin zeki insanları da zehametinin

  (bilgisinin) zekatını bu milletin yükselme yoluna verilseydi bu millet 

  kurtulurdu.” 


                                                                        "Liceli Fehmi Bilal" 

 
 

- Kürd aydın,siyasetçi ve filozof kimlikli Liceli Fehmi Bilal'ın orjinalı Kürdçe'nin kurmanci diyalektiğiyle

  yazılı  "Gilîya Daran"şiiri'ni TKP'nin sesi Kürdçe Yayın Editörü Naci Sümeli Türkçe'ye "Ağaçların

  söyleşmesi "adıyla  çevirmiştir. 

- Bende, Liceli Fehmi Bilal'ın bu şiirini Zazaca'ya "Müşere Dar'un" ismiyle tercüme "tadayox,çarnayox"ederek

  okuyucularının bilgisine sunuyorum.




Gilîya Daran

 

 "Kurmanci"

 

Şevek ji şevan rojek ji rojan
Roj li ser çiyayê Cebexçû re çû ava
Karwanên êzingvanan hatin
Di bin darekî mazî ya kevnar
Werîsê xwe danî erdê
Û bivir danî ser kevirekî
Li benda ronahiya sibê sekinîn
Ew dara mazî gazî dor î berê xwe kir
Gote wan “Ev weha nabe
Bivir dîsa waye hatiye
Wê pistî qasekî wek hergavî
Dê serê me bibre
Divê em ji xwe re serokek bibjêrin
Da ku bi bivir re bijûl bibe
Jê hêvî û rica bike, belkî li me rehmê bike
Wan wê dara mezin a kevnar
ji bo xwe kirin wekîl
Wê darê gazî kir û got:
Begê min ma qey ne bes e?
Eva bi salan e, hûn serê me dibrin
Kokên me ji erdê radikin
Bi tevlî ku em bi darên mazî
Ji darê din gelekî feydetir in
Her çi darên din salê berekî wan hene
Lêbelê yê me salê sê-çar berên me hene
Mazî, gangol, gijik, sepik, antûve, berzî
Pelên me dibin alifê pez
fiaxên me dibin sewata tenûran
Êzingên me dibin sewata zivistan,
Darên me dibin mirdiyaqên xaniyan
Rayên me avê ji bin erdê diksînin
Dibe jiyan ji bo zeviyan
Bivir got: Heso tu bi du aliyan ve sas î
Carekê tu hêviya însaf û merhemetê ji min dikî
Mixabin ew di cewherên min de tunin
Ya diduyan ez hêza xe ji te digrim
Serê te bi destê te dibrim
Ger nedî min destîbivir ha ez û ha kevir

Ev mesela kurdan e
Derdê serê derdan e
Hinek heramzade ne
Hinek nankor ewlad hene
Heta kurd destgir û pistgirên neyar bin
Hetim dê di bin îr de bêçare û belengaz bin.



                Fehmi Fırat "Liceli"


Ağaçların Söyleşmesi   


         "Türkçe"

 

Gecelerden bir gece, günlerden bir gün
Güneş Çapakçur dağını aşıp gitti
Oduncular gelip
Yaşlı bir meşe ağacının altına oturdular
Kıldan yapılmış urganını yere,
Ve baltayı da bir taşın üzerine bıraktılar.
Umutla yeniden yeniden gün ışığının yükselmesini beklediler.
Yaşlı meşe ağacı çevredeki ağaçlara seslendi
Onlar dedi ki,

“Bu böyle olmaz
İşte gene balta geldi
Birazdan, her zaman olduğu gibi
Her birimizin başlarından kesmeye başlayacak
Bizler aramızdan bir yönetici seçmeliyiz
Ki gidip balta ile
Konuşsun
Kendisinden ricada bulunup, beklentilerimizi dillendirsin
Belki bize acır”

Çevredekiler bu büyük ve yaşlı ağacı kendilerine vekil seçtiler
O meşe ağacı yüksek sesle dedi ki;

“Beyim artık yetmez mi?
Yıllar yıldır başlarımızı
Kesiyorsunuz
Köklerimizi yerlerinden söküyorsunuz
Meşe ağaçları olarak bizler,
Tüm diğer ağaçlardan daha yararlıyız!
Ötekilerin yılda tek ürünleri varken
Bizlerin yılda üç dört ürün verdiği oluyor
Mazi,gangol, giji şepik, berzi
Yapraklarımız keçilere yem olur,
Dallarımız tandırların yakacağı olarak kullanılır
Odunlarımız kış ocaklarının yakacağıdır
Düzgün dallarımız damların örtülmesinde kullanılır
Köklerimiz suyu toprağın derinliklerinden alır
Bu ekinlerimize, tarlalarımıza hayat verir.”

Balta yanıtlamakta gecikmez

“Sen iki yönden de yanılıyorsun
Bir kere benim insafa gelmemi bekliyorsun
Ne yazık ki bu benim özümde yoktur.
İkincisi ben gücümü senden alırım
Başını senin ellerinle keserim her zaman
Sen bana sap vermezsen eğer,
Benim taştan bir farkım kalmaz!”

Bu Kürtlerin de sorunudur.
Tüm dertlerimizin kaynağıdır, ilkidir.
Kimilerimiz haramzadedir
Kimilerinin nankör evlatları var
Kürtler düşmanlarıyla el ele tutuşup onlara destek oldukça
Boyunduruk altında, çaresiz ve zavallı kalacaklardır.


Fehmi Fırat (Liceli)


MÛŞERE DAR'UN


 "Kırdki,Zazaki"


 

 

Şewûn ra yo şew, ruec'un ra yo ruec

Tij ser kuê Çebaxcur'ra viyert şi

Kuelvun-ci omey

Bin yo dar'a verin'id runışt.

Rasne xu eşt ard û runışt.

Tuerzin xu zi seri kerrund na rue.

pe yo umıda,pawıt ruec newe vic.

Dar'a pir, venda dormale xued dar'un binanıd.

Yin'ra vat?

In qeyde niben,

Wextag şıma di tuerzin ome,

Honc zêy veri

Sarey-ma yo,yo ser'ra birneni,

Ma xo miyan ra yo belûkerde veci,

Wa şiyer-i tuerzin-di qal biker.

Yın lakiug "rica",wa umude ma biyar zun ser.

Belya "belka" pize-yi mari biveş-u "dec,dej"

Mûşere-ra pey xue miyund wekil vet.

Dar'a pir veng xo kerd berz,

Yin'ra va?

Bey-mi hin bes niyu.

Rewyna şıma he ma sare'ra birneni.

Quek-ma şıma bin'ra unceni.

Ma dari maziyer

Fayde ma, dar'un binun'ra hina ziyedu.

Darun binan'ra insun ser'ıd yo ray leyzet vineno.

Şıma mar'a ser'ıd hiri û çahar waxt "gerım" leyzet vineni.

Bali,mazi û gezmin.

Pel ma benu wuer-i bızun.

Bır ma tendur'un şımari benu adır.

Kueli ma zımıstun, şımar benu adır.

Gil may-i derg û raşt xışn "kalın" ben-i mırdek bunun şıma,

Quek-ma co xuere'ra awe xo geni,

Guin duni yegun û yenun,

Tuerzin vate xud-i erey ni muneni,

Şıma dı heta xapiyen,

Şıma qayil rehm ma zerrok û

Şıma zunig ına rehm ma zerred çina,

Ya binzi ma quwet xue şima ra geni,

Sare şıma tım pe dest'un şıma'ra tıra benu,

Şıma dım ma nied-se

Ferq ma û kerra ni muneno,

Ina mesele millete Kırd'a ,

Verniye piyore derd'un mawo,verin.

Ma miyanıd şıt heremnaye esti.

Ma miyanid olad-i nunkar ziyed ray .

Kam dest dışmen tepış,yın ra paşt bigeruse ,

Tim bindest û neçar û belengaz munenu.

Fehmi Bilal û Lıceyıc


( Tırki'ra, tadayox,çarnayox )

 

                                Orhan Zuexpayıj